Computers zijn de afgelopen jaren steeds goedkoper geworden, door sterke
concurrentie op de pc-markt en snel voortschrijdend technologisch inzicht in
het productieproces.
Aan deze trend komt voorlopig een einde. De dure dollar en hogere
componentprijzen dwingen computermakers in 2010 tot prijsverhogingen.
Producenten
Acer, de op één na grootste pc-maker ter wereld, liet bij monde van chairman
JT Wang weten dat de gemiddelde verkoopprijs van zijn computers voor het
eerst in vijf jaar was gestegen. Dit was maandag 21 juni in zakenkrant
Financial Times te lezen.
Of en hoe prijzen de komende maanden in Nederland aangepast worden, kan Acer
Benelux nog niet zeggen, in afwachting van bericht vanuit het
Acer-hoofdkantoor. Wel laat de lokale organisatie weten begin dit jaar al
een lichte prijsstijging te hebben doorgevoerd.
Acer is niet de enige producent die zijn computers duurder maakt. Zo vertelt
Dirk Thomaere, verantwoordelijk voor Toshiba in Centraal Europa, aan Z24 dat
ook Toshiba prijzen zal verhogen.
"In de huidige situatie kan je twee dingen doen", vertelt Thomaere. "Je
kunt de specificaties veranderen, om zo goedkoper te produceren. Maar dan
moet je het hele productieproces wijzigen. Of je past de prijzen aan."
"Wij kiezen voor dat laatste, een prijsverhoging, iets dat het volgende
kwartaal merkbaar zal zijn."
Ook winkelprijs omhoog
Winkelketens MyCom, Dynabyte en Media Markt vertellen Z24 desgevraagd dat
inkoopprijzen voor computers in Nederland in het algemeen stijgen.
MyCom en Media Markt geven bovendien aan dat consumenten dit zullen merken in
de verkoopprijs.
Goedkope euro
De prijs die een consument voor een laptop betaalt, hangt af van
verschillende kostenposten. De kosten van onderdelen zijn een belangrijke
factor.
Beeldschermen en geheugenchips worden ingekocht in dollars. Die munt is het
afgelopen half jaar fors in waarde gestegen ten opzichte van de euro. De
onderdelen worden dus voor relatief dure dollars gekocht, terwijl Europese,
en dus ook Nederlandse, winkels het eindproduct voor relatief goedkope
euro's verkopen.
Bovendien hebben leveranciers van onderdelen vanwege de wereldwijde malaise
weinig tot geen investeringen gedaan in hun productieproces. Door de
economische crisis zakten de wereldwijde pc-verkopen in eerste instantie
hard in, maar de vraag naar computers herstelde
in de loop van 2009. Door die hernieuwde vraaggroei ontstond een
schaarste in onderdelen. Dit duwt prijzen ook omhoog.
Chinese lonen
Loonkosten maken weliswaar een bescheiden deel uit van de aanschafprijs van
een pc, maar ook deze kosten voelen een opwaartse druk. Veel producenten
laten hun pc's in China bouwen. Lonen daar zijn relatief laag, maar stijgen
wel. Bovendien worden de lonen uitbetaald in yuans, de Chinese munt die vooralsnog
gelijk op gaat met de - nu dus relatief dure - dollar.
Laptops zo'n 10 procent duurder
Wat doen deze valutaveranderingen en andere kosten nu met een laptop in een
Nederlandse winkel? Volgens Rob Janssen, financieel topman van de
Nederlandse holding van Media Markt, zijn inkoopprijzen sterk afhankelijk
van de koers van de dollar ten opzichte van de euro.
Janssen rekent per e-mail voor: "Begin dit jaar noteerde de euro nog 1,43
dollar, nu is dit 1,23 dollar. Dat is een daling van 14 procent. Alleen al
door de veranderde wisselkoers zou een laptop met een verkoopprijs van 599
euro op 1 januari 2010, tegen de zelfde productiekosten met een gelijke
inkoopprijs van de componenten, nu rond de 684 euro moeten gaan kosten."
"De verkoopprijzen, ook bij Media Markt, zijn inmiddels al gestegen. Ik
schat dat de stijging in de verkoopprijzen aan het eind van het jaar
ongeveer 8 procent zal bedragen."
Steven Bakker voorziet een gemiddelde prijsstijging voor computers van 10
procent. Bakker is bestuursvoorzitter van Bas Group, het moederbedrijf van
onder meer computerketen MyCom. A-merk laptops zullen ter opzichte van maart
50 tot 100 euro duurder worden, laat Bakker in een e-mail weten. De
prijsstijging bij desktops zal volgens hem wat minder zijn.
Doorberekenen?
Hoewel inkoopprijzen hard gestegen zijn, lijken de retailers de stijging niet
volledig door te berekenen aan de klant.
CFO Janssen van Media Markt Nederland: "Vanwege de hevige onderlinge
concurrentie tussen de detaillisten verwacht ik dat de winkels, om klanten
aan te trekken, een deel van de inkoopprijsstijging voor eigen rekening gaan
nemen."
Voorraden
Of en wanneer pc-bouwers kiezen voor het duurder maken van producten, is
volgens Thomaere van Toshiba afhankelijk van de voorraden. Een
computerfabrikant die nog veel apparaten heeft liggen, die tegen een
goedkopere dollar en met lagere componentkosten zijn gemaakt, heeft
vooralsnog geen noodzaak zijn pc's duurder te maken.
Ook bij winkeliers die computers verkopen, is voorraad een belangrijke factor.
Zo ziet ook pc-verkoper Dynabyte de inkoopprijs hoger worden. Toch denkt de
keten dat zijn winkelprijzen voor laptops en desktop-computers "de
aankomende tijd" niet zullen stijgen, zo laat het bedrijf in een
reactie weten. Dit "door de huidige voorraadpositie van deze
productgroepen". Tegen de tijd dat de voorraad op is, kan volgens
Dynabyte de inkoopprijs al weer lager zijn.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl